Information

KONTAKT OCH RESEHANDLINGAR:
När du beställer din resa med Hurtigruten så sker normalt sett alla kontakter mellan dig och Hurtigruten via oss på Bengt-Martins. Bekräftelse, faktura och resehandlingar kommer att sändas till huvudresenären i sällskapet på den e-mail adress du anger vid bokningstillfället. Ange alltid referensnummer i alla kontakter med oss för att vi snabbt skall kunna ge dig den hjälp du önskar.

När du kontaktar oss för bokning kommer vi att bekräfta resan så snart som möjligt och samtidigt informera om flyg och aktuella priser, inklusive eventuella tilläggstjänster och tillkommande avgifter. För bokning under högsäsong, då efterfrågan är stor, eller om du bokar senare än 8 veckor före avresa, kan det ta något längre tid att få bokat hytt, flyg, hotell etc. och bekräfta din resa. En faktura skickas som bekräftelse på din bokning. Om du reser med vänner och önskar separata resehandlingar ber vi dig upplysa om detta vid bokning. Resehandlingar skickas normalt 7–14 dagar före avresa.

SÄRSKILDA BEHOV
Om du har särskilda behov (till exempel kost eller hälsorelaterade behov) ber vi dig informera om detta när du bokar din resa. Vi kan inte garantera att vi kan uppfylla alla önskemål men vi försöker alltid göra vårt bästa. Specialönskemål ingår dock inte i vårt avtalsenliga åtagande med Hurtigruten.

RÖRELSEHINDER
På resan längs norska kusten tar Hurtigruten gärna ombord passagerare med rörelsehinder och alla fartyg, med undantag av MS Lofoten, har minst en rullstolsanpassad hytt. Om behov finns hjälper vi också till att beställa särskilt anpassade hotellrum. Passagerare med rullstol måste ha med sig egen ihopfällbar stol i standardstorlek samt en medresenär för assistans. Hamnarna på norska fastlandet har ramper för ombord- och landstigning. Uflykterna är inte anpassade för personer som har svårt att gå. Det är mycket viktigt att vi blir informerade om särskilda behov när resan bokas, så skall vi göra vårt yttersta för att tillrättalägga på bästa möjliga sätt.

HÄLSA
Det finns inte läkare eller apotek ombord under resan. Men besättningen har utbildning i första hjälpen och kan ge medicinsk assistans vid akut behov.

FÖRÄNDRINGAR I TIDTABELL OCH UTFLYKTSPROGRAM
Alla tidtabeller och utflykter är preliminära och kan komma att ändras. Väder-, sjö- och isförhållanden kan påverka resrutt och tidtabell. Utflykter kan dessutom vara villkorade med ett minimi- eller maximiantal deltagare. Utflyktsarrangörerna förbehåller sig rätten att ändra innehåll och upplägg i utflykterna utan avisering. Under perioden kring jul kan förändringar ske till förmån för julbord och julfiranden ombord för lokalsamhällen.

PASS, LEGITIMATION
Alla passagerare ska uppvisa giltigt pass eller godkänd fotolegitimation vid incheckning.

INNEHÅLLET I BROSCHYR OCH PÅ WEB
Information och beskrivningar  på vår hemsida och i Hurtigrutenskatalog kan komma att förändras efter publicering. Om vi får information om ändringar som kan anses påverka din resa gör vi vårt bästa för att informera dig. Allmänna helgdagar och kyrkliga högtider kan också påverka tillgången på hotell och andra anläggningar. Turistkontoren kan ge mer information om sådana tillfällen. Vissa platser Hurtigruten besöker ligger mycket avlägset, varför utdragen kyla och svår terräng kan påverka möjligheten att ta sig dit.

HOTELL
De hotell vi använder är motsvarande 3- eller 4-stjärniga. Det finns ingen officiell hotellrankning i Norge. Alla rum har badrum/wc, med undantag för Kirkenes Snøhotel. Hotellen kan kräva extra avgifter för tilläggstjänster och faciliteter såsom rumservice, bastu, pool etc.

RESELEDARE
Resorna och utflykterna under resan med Hurtigruten vänder sig till enskilda resenärer utan behov av reseledare, men alla fartyg och flera av de hotell vi utnyttjar har informationspersonal som kan ge råd och vägledning om utflykter samt allmän asisstans. Några av våra resor är delvis guidade.

TRANSPORTER
Transporter är inkluderade enligt beskrivning (tex i samband med utflykter) och normalt utan ledsagning. De kan företas av privata bussföretag, reguljära flygbussar eller tåg, minibuss eller taxi. Detaljerad information om transporter (tex förbokas transfer) kommer med dina resehandlingar.

NATUROBSERVATIONER OCH UPPLEVELSER
I Hurtigrutens katalog samt på vår hemsida använder vi bilder och beskrivningar av natur och djurliv som kan ses från fartyget och under utflykter. Hurtigruten kan dock inte garantera sådana observationer.